Challenges in Navigating the Health Care System: Development of an Instrument Measuring Navigation Health Literacy

Autoren: : Griese, L.; Berens, E.-M.; Nowak, P.; Pelikan, J. & Schaeffer, D.
Erscheinungsjahr: 2020

Aufgrund der raschen Entwicklung und Komplexität des Gesundheitssystems fällt es den Patienten zunehmend schwerer, sich darin zu orientieren und das System adäquat für ihre Gesundheit zu nutzen. Daher benötigen Patienten ein hohes Maß an Gesundheitskompetenz, neben allgemeiner vor allem spezieller Orientierungs- oder Navigationskompetenz (Navigation Health Literacy). Das tatsächliche Ausmaß dieser spezifischen Kompetenz von Patienten und Bürgern ist aufgrund des Mangels an adäquaten Messinstrumenten auch international noch weitgehend unbekannt. Im Rahmen des neuen europäischen Health Literacy Population Survey 2019 (HLS19) wurde daher auch ein geeignetes Instrument zur Messung der Orientierungs-bzw. Navigationskompetenz entwickelt. Eine von der Universität Bielefeld geleitete Arbeitsgruppe des Projekts  hat unter Mitwirkung von Wissenschaftlern der Gesundheit Österreich die methodische Entwicklung  des Messinstruments publiziert, das bereits in mehreren Ländern, darunter Österreich, eingesetzt wurde.

 

Abstract

Due to their rapid expansion and complexity, it is increasingly difficult for patients to orient themselves in health care systems. Therefore, patients require a high degree of health literacy, or more precisely, navigation health literacy (HL-NAV). The actual extent of HL-NAV of patients and citizens is still largely unknown due to the lack of adequate measurement instruments. Thus, within the new international Health Literacy Population Survey 2019 (HLS19), one aim was to develop a suitable instrument for measuring HL-NAV in the HLS19 the HL-NAV-HLS19.
The item development was conducted by an international working group within the HLS19 Consortium led by the first and last authors. Methodologically, it is based on a scoping literature review, development of a conceptual framework for HL-NAV, and first item formation, as well as an evaluation by experts, stakeholders, focus groups, pre-test interviews, and continuously feedback from the HLS19 Consortium. HL-NAV was defined as the ability to access, understand, appraise, and apply information on navigational issues, drawing on ten selected publications and the health literacy definition of the HLS-EU Consortium. Main tasks of HL-NAV at the system, organization, and interaction level were identified, to which first related items were assigned. Based on the feedback from experts, the focus group discussions, and the HLS19 Consortium, the instrument was slightly revised. Finally, twelve items proved to be feasible in the pre-test.
The instrument will be used for the first time in the HLS19 survey and will provide first data on HL-NAV in general populations for the countries participating in HLS19. It is suited for cross-country comparisons and monitoring, as well as for intervention development. However, the instrument should be translated into and validated in further languages and countries for population samples.

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Erstellt am: 29.09.2020
29.09.2020

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